ההשלכות של קריסת חברת אוונגרד הסינית והתנהלותה בשנים האחרונות…

ניר שמול מנכ"ל חברת שניר : "בימים האחרונים אנו עדים לעצבנות הולכת וגוברת בשווקים הבין-לאומיים לנוכח סכנת הקריסה של חברת אוורגרנד הסינית . מדובר באחת מחברות הנדל"ן הגדולות ביותר בעולם וזו שמחזיקה את החוב הגדול ביותר בעולם מכל חברות הנדל"ן בסך כ-305 מיליארד דולר ! במצב כזה עלינו לשאול את עצמנו עד כמה ההשפעה עלולה להיות חמורה בהיבט הסיני, העולמי והאם היא עלולה גם להגיע לישראל?"

לדברי ניר שמול: "כדי לענות על שאלות אלו עלינו להבין את עיקרי המשבר והתהליך שקדם לו . בעשור האחרון נהנתה כלכלת סין ( בדומה אגב לישראל ולמדינות נוספות בעולם ) לפריחה נדל"נית יוצאת דופן ועלייה משמעותית בביקושים לקניית דירות לצד עלייה במחירי הדירות. בשל כך החברה שהוקמה בשנת 97 והפכה כאמור לחברת הנדל"ן הגדולה ביותר בסין המחזיקה ב כ-2000 חברות מקומיות לרבות פארקי שעשועים, נדל"ן מניב בהיקפים עצומים, בתי קולנוע, קבוצת כדורגל, רכבים ועוד. החברה נמצאת כרגע בהליכי בנייה של כ-1.5 מיליון דירות במספר רב של פרויקטים."

במקביל לכך היא מחזיקה כ-200 חברות מחוץ לסין, כאשר היא מגייסת חוב אדיר מהבנקים ומהציבור לטובת הרכישות של הקרקעות ושל הנכסים. בשנתיים האחרונות אנו עדים להאטה בשוק הנדל"ן הסיני שכאמור עד אז היה בפריחה, דבר שהוביל לירידה של כ-20 אחוז בקצב מכירת הדירות והותיר את החברה עם מלאים אדירים לעומת ביקושים אשר הולכים ויורדים שגררו גם ירידה במחירי הנדל"ן.

באותה שעה נאלצה החברה להמשיך ולהשקיע בבנייה בעשרות מיליארדי דולרים כדי לעמוד בהתחייבויות שלה כלפי קוני הדירות שהעבירו מקדמות בטרם החלה הבנייה ונאלצה בשל כך להגדיל את החובות ואת היקפי האשראי שלה.

כאשר ממשלת סין באמצעות הבנק המרכזי דרשה מהבנקים להקטין את החשיפה לענף הנדל"ן ולהאט את מתן ההלוואות לתחום, החברה לא הצליחה לקבל אשראי נוסף ולכן היא עומדת כיום במצב של חדלות פירעון

ההיבט של ההמשלה הסינית

כעת נשאלת השאלה מה תהיה תגובתה של ממשלת סין? האם היא תאפשר לחברה לקרוס בדיוק כפי שבארצות הברית בזמנו ממשל אובמה אפשר את קריסתה של חברת להמן ברדרס בנק ההשקעות הפרטי הגדול ביותר שהיה בזמנו בעולם או לחלופין היא תעניק לה רשת הגנה כמו שבזמנו הממשל של אובמה נתן לחברת AIG  רגע לפני קריסתה. הסיבה לכך הייתה אפקט הדומינו שהיה נוצר לו קרסה חברת ענק זו, הדבר היה מוביל לקריסה של חברות רבות נוספות ואולי חלילה לקריסתה של הכלכלה העולמית. בימים הקרובים נראה את התשובה לשאלה זו כיצד ממשלת סין מתכוונת לנהוג כלפי החברה. הייחודית.

החשש המרכזי במשבר כזה הוא לגבי המערכת הבנקאות המקומית והעולמית אשר העניקה את האשראי ואת העובדה של חדלות פירעון נגד הבנקים, הבורסה ומוסדות הפיננסים המקומיים אשר עלולים לקרוס ובכך להביא למשבר עולמי. זאת כיוון שהכלכלה העולמית העכשווית היא גלובאלית ואפקט הפרפר משפיע מאוד על כל נקודה בגלובוס במקרה של קריסה עולמית .

חשוב גם להבין שסין היא הכלכלה הצומחת בעולם לצד הודו בעשור האחרון, עם האוכלוסייה הגדולה ביותר, אשר מחזיקה את מרבית החוב של ממשלת ארצות הברית והגופים הפיננסים שלה. בשל מדיניות של ההשפעה העולמית, חברות סיניות רבות מחזיקות בנדל"ן עולמי, נמלים, ענפי תעשייה שלמים בכל רחבי העולם. לקריסה של הכלכלה הסינית חלילה עלולות להיות השלכות רוחביות על חלקים נרחבים של הכלכלה העולמית.

ההשפעה של המשבר בסין על ישראל

לגבי ההשפעה על ישראל צריך להבין שישראל היא חלק קטן מאוד מהכלכלה העולמית .למרות היבוא המאסיבי של סחורות מסין שמשפיע על הכלכלה בישראל. חלק מהסחורות המגיעות ארצה מסין קשורות גם לנדל"ן. מדובר בחומרי בנייה רבים המגיעים לישראל לצד עשרות אלפי פועלים העובדים בישראל. נמלים ימיים ותאגידי ענק כמו תנובה שמוחזקים על ידי הסינים, דבר שגם גרם לביקורת מצד ממשל ביידן וגם טראמפ בעבר לאור מלחמת סחר והשפעה בין האמריקאים לסינים . לכן השפעה של קריסה של הכלכלה הסינית עלולה להשפיע גם על כלכלת ישראל בכלל ועל ענף הנדל"ן בפרט .

במצב קיצוני של קריסת הכלכלה הסינית אין ספק שנראה גם השפעה דרמטית על כלכלת העולם ובכלל זה על ישראל, אולם אם מדובר בהשפעה מקומית כאשר ממשלת סין תתמוך בשווקים המקומיים ( בין שתיתן רשת ביטחון לחברה ובין שלא תיתן ) אפשר להניח כי ההשפעה תהיה זניחה אם בכלל.

חומר למחשבה לאור המהפך בסין

ממקרה כזה חשוב לבדוק להבין וללמוד על החברות הישראליות שפועלות בישראל בתחום הנדל"ן ולנטר בצורה עקבית רגולטורית האם ישנם חברות גם בישראל שהמינוף שלהן הוא כל כך גבוה ולכן הוא עלול לסכן את הכלכלה הישראלית המושתת גם היא על הנדל"ן ( בסין מרכיב הנדלן מגיע ל 40-35 אחוז כיום מהכלכלה הסינית מבחינת התוצר ). החשש הוא לרמה משמעותית כזו שקריסה של חברה ישראלית עלולה לסכן את המערכת הבנקאית בישראל וכתוצאה מכך גם את הכלכלה הישראלית.

יש לנתח מה יקרה במקרה של ירידה בביקושים לנדל"ן בישראל שב 15 שנים האחרונות רמת הביקוש בה לנדל"ן עולים משנה לשנה וגם העלייה של מחירי הנדל"ן מזכירה את מה שקורה כעת בסין והאם עלינו לחשוש מאפקט דומה בישראל .

קידום אורגני בניית אתרים
X

    מלאו את הפרטים וניצור עמכם קשר בהקדם

    Name Icon

    Phone Icon