ליווי מכירת דירה על-ידי עורך דין

ליווי מכירת דירה על-ידי עורך דין

רבים נוטים לראות במכירת דירה כצעד פשוט יותר בהיבט המשפטי. ההיגיון הוא פשוט; הרי כבר רכשנו בעבר דירה והתנסינו בכל המעטפת המשפטית הסבוכה, אז מדוע שעתה יצוצו אי אילו הפתעות אשר יצריכו ליווי מטעם עורך דין?

החשבון עבור המוכרים צריך להיות פשוט: מכירת דירה היא מהלך כלכלי רגיש שטומן בחובו הון רב ואפשרות להכנסה נאה. ליווי משפטי ימנע "הפתעות" לא רצויות בדמות תכנון מס לקוי, גילויי חריגות בנייה ואי-מיגון הלקוחות אל מול הרוכשים בחוזה המכר עד לשלבי סגירת העסקה.

שירות משפטי מטעם עורך דין מכירת דירה

עסקת מכירת דירה הינה מהלך כלכלי משמעותי, וככזה הרי שהוא עלול להביא עמו גם מגוון רחב של סיכונים עבור המוכרים.

מספיק להדגים זאת על א' אשר החליט למכור את דירתו לאחר שהתגורר בה מזה שלושים שנים. האם היה ניתן היה להפתיעו? וודאי שלא כיוון שהוא מכיר את הנכס כמו כף ידו. עם זאת, אי-בדיקת נסח הטאבו הובילה לכך שהוא שיער כי ערכו של הנכס עומד על 2.2 מיליון שקלים, בעוד שחריגת בנייה שהתגלתה בעת עסקת המכירה הובילה לירידה משמעותית בהכנסות. הפתעה לא נעימה לכל הדעות.

שירותיו של עורך דין צריכים להיות חדים וברורים: למגן את לקוחותיו ולהבטיח עסקה בטוחה ונטולת כל הפתעות והפסדים כספיים.

בדיקת נסח הטאבו

בדיקת נסח הטאבו הינה אחד מן המהלכים הראשונים והחשובים ביותר שיש לעשות טרם ההתקשרות עם הקונים הפוטנציאליים. כחלק מעבודתו, יבדוק עורך דין המתמחה במכירת דירה כי אכן הדירה רשומה על בעליה וכי אין כל אתגר או מכשול דוגמת עיקול ושעבוד. את נסח הטאבו ניתן להגדיר כתעודת הזהות של הנכס אשר מספקת את כל פרטיו דוגמת מספר גוש, חלקה ועוד.

הפקת נסח הטאבו הינה פשוטה וקלה. ניתן לעשות זאת בלשכת רישום מקרקעין, או לחילופין להזמינו מתוך אתר משרד המשפטים.

תכנון מס

מיסוי מקרקעין הוא נושא שבו אנו בהחלט לא רוצים לעשות טעויות חישוביות. מטבע הדברים, שאם נרוויח סכום הגבוה מערכה המקורי של הדירה, אז הרי שמדינת ישראל תראה בכך כהכנסה עליה חלה חובת תשלום מס. מיסוי זה נקרא מס שבח והוא מוטל על ההפרש שבין סכום המכירה הסופי לבין ערכה המקורי של הדירה עת נרכשה על-ידי בעליה הנוכחיים.

על עו"ד מקרקעין החובה לבדוק את גובה הסכום ולבחון אפשרות להקלה במס או לחילופין פטור אשר קבוע תחת סעיפי חוק מיסוי מקרקעין, תשכ"ג-1963.

חריגות בנייה

זוכרים את הדוגמה שצוינה לעיל? זהו פרט חשוב אשר יכול לשנות את כל התמונה. מטבע הדברים שמוכרי דירות רבים יבקשו לשדרג את איכות חייהם ולרכוש נכס יוקרתי יותר. כלל התכנונים העתידיים עלולים להסתבך מרגע שבו מתגלה חריגת בנייה לאחר החתימה על סגירת העסקה.

חשוב לזכור כי אם מדובר בתוספות בנייה שוליות כגון תוספת גגון לחצר, אז הרי שניתן לעשות סדר משפטי בדבר. עם זאת, כל תהליך שכזה, עלול להוות משאבת זמן ולהפר את תנאי חוזה המכר שנחתם. על כן, בדיקה מקדמית על-ידי עורך דין, תאפשר להסדיר את ענייניו של הנכס מבעוד מועד.

חתימה על זיכרון דברים

חשוב להבהיר: חתימה על זיכרון דברים היא איננה חובה, כי אם מנהג הנפוץ בישראל! עורכי דין רבים לענייני מקרקעין אינם ממליצים על כך, שכן על אף שזהו מסמך מאולתר, הוא עודנו בעל תוקף משפטי מחייב.

נטייתם של רבים היא לחתום על זיכרון דברים, וזאת כדי להביא להסדרת היחסים בין המוכרים לקונים ולהבטחת קיום העסקה. אך מה יקרה אם תתגלה הפתעה לא רצויה אשר תטרפד את העסקה? על כן, חשוב להיעזר בעורך דין נדל"ן כבר מן הרגע הראשון, צעד משמעותי שיבטיח כי כל פרט וכל תנאי יתקיים למען ביטחון המוכר.

וזהו רק על קצה המזלג

מספיקה הצצה חטופה בסעיפיו השונים של חוק מיסוי המקרקעין כדי להבין שכל עסקת מקרקעין, בכל סוג והיקף, הינה בעלת פוטנציאל מסכן עבור המוכרים והרוכשים. כדי להבטיח עסקה כדאית ורווחית, מומלץ להיעזר בשירותיו של יועץ משפטי מקצועי אשר יוודא כי הנכם מוגנים.

קידום אורגני בניית אתרים
X

    מלאו את הפרטים וניצור עמכם קשר בהקדם

    Name Icon

    Phone Icon